OM MPD
Programmet MPD bygger på ett processtänkande som faller helt inom ramen för Socialstyrelsens sätt att se hur verksamheten ska drivas inom dessa områden.
MPD ger hela tiden svar på VAD och NÄR i olika processled sker samt VEM som är ansvarig för just den insatsen. Utfallet, HUR det ska genomföras samt HUR det blev samlas och kan på ett tydligt sätt länkas samman till grundrapporter anpassade utifrån de olika krav som ställs från individ, köpare, verksamhetens egenkontroll, ledning osv.
Ur brukarens perspektiv:
Målet är att programmet, genom sin tydlighet, ska bidra till en ökad känsla för sammanhang ("KASAM") för den enskilda individen. Inbyggda "mätinstrument" gör det möjligt för den enskilde individen att följa sin egen utvecklingskurva kopplad till målen samtidigt som en kvalitetssäkring gentemot verksamheten, både personal och ledning blir möjlig, då utförda insatser hela tiden dokumenteras och följas på individnivå. I de fall där den enskilde brukaren har nedsatt förmåga att själv klara detta kan/ ska den Gode mannen / förvaltaren / fullmaktshavaren träda in i dennes ställe för att säkerställa att uppdraget följs.
Ur arbetsgivarens perspektiv:
Arbetsgivaren / Uppdragsansvarig får genom programmet en mycket stor möjlighet att följa det enskilda processarbetet riktat mot särskild person. Ansvarig ledning kan i alla lägen gå in och följa upp samt direkt korrigera om något inte följer de rutiner som beslutats. SÄkerheten kring den enskilde personen ökar därmed kraftfullt. Loggsystem där rapporter på ex tillbud, avvikelser, särskilda händelser och måluppfyllelse blir lättillgängliga och dagsaktuella.
Tidsbestämda rapporter gör att även det på ledningsnivå säkras upp att uppföljningar sker med periodicitet som r beslutat. Årscykeln ur ett ledningsperspektiv utgör grunden. Tydligheten i verksamhetens olika delar samt dess koppling till varandra ökar även på ledningsnivå vilket leder uppdraget framåt = kvalitetssäkring.
Tidsbestämda rapporter gör att även det på ledningsnivå säkras upp att uppföljningar sker med periodicitet som r beslutat. Årscykeln ur ett ledningsperspektiv utgör grunden. Tydligheten i verksamhetens olika delar samt dess koppling till varandra ökar även på ledningsnivå vilket leder uppdraget framåt = kvalitetssäkring.
Ur personalens perspektiv:
Medarbetaren kring personalen/gruppen kan hela tiden checka av och säkerställa att de moment / insatser som skall ske också blir utförda. Programmet idé om "röd flagg" som inte går att ta bort, endast bockas av när något inte följer arbetsrutinen, gör att analysen kring varför blir viktig i kvalitetssäkring kring den egna arbetsinsatsen. Tydligheten att insatserna som utförs leder mot uppsatta mål ökar den egna motivationen i arbetet samtidigt som det även på den här nivån leder till KASAM. Alla rutinbeskrivningar och policydokument finns tillgängliga direkt på skärm vilket gör att den information som krävs för uppdraget alltid är tillgängliga.